ماده واحده ایجاد مدرسه مجازی

مصوبه هزارو بیست و پنجمین (1025) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش( تاریخ 1401/12/1 بررسی شده در جلسات 1024 و 1025) به استناد بندهای 4 و 7 راهبردهای کلان و راهکارهای 3-5، 2-17و 4-17 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به منظور فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای تعلیم و تربیت، تسهیل فرایند آموزش و یادگیری، ارتقا کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین و افزایش پوشش تحصیلی و با رعایت اصل اولویت آموزش‌های حضوری در مدارس،  به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود مدرسه مجازی را برای سال‌های تحصیلی 1402-1401 و 1403-1402 به‌صورت آزمایشی و در چارچوب مقررات و ضوابط مدارس آموزش از راه دور و شیوه‌نامه مربوط که توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود، به‌صورت دولتی یا غیردولتی برای تمامی دوره‌های تحصیلی ایجاد و نسبت به ثبت‌نام و آموزش متقاضیان اقدام کند. وزارت آموزش و پرورش موظف است پس از تصویب و ابلاغ این ماده واحده، ظرف مدت یک‌سال اساسنامه تأسیس و راه‌اندازی مدارس مجازی را تهیه و به تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش برساند.

تبصره1- افراد زیر می‌توانند در این مدارس ثبت نام و ادامه تحصیل دهند:

الف - خارجیان علاقه‌مند به تحصیل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران

ب - ایرانیان خارج از کشور در صورت عدم امکان دسترسی یا حضور درکلاس‌های درس

ج - اتباع خارجی متقاضی داخل کشور

د - متقاضیان ایرانی بازمانده از تحصیل

تبصره2- اصل بر آموزش حضوری در مدرسه است، لذا افراد لازم‌التعلیم ایرانی داخل کشور نمی‌توانند در این مدارس ثبت نام کنند، مگر در موارد زیر و با اخذ مجوز از کمیسیون خاص آموزش و پرورش محل:

الف - دسترسی نداشتن به واحد آموزشی و عدم امکان ارائه خدمات آموزشی و پرورشی حضوری به آنان با تأیید آموزش و پرورش محل 

ب - داشتن شرایط خاص نظیر معلولیت جسمی، بیماری خاص یا صعب‌العلاج که مانع حضور در مدرسه باشد با تأیید مراجع ذی‌صلاح

ج - دختران ازدواج کرده متقاضی تحصیل در مدرسه مجازی

تبصره 3- امتحانات پایانی متقاضیان لازم‌التعلیم ایرانی داخل و خارج کشور که در مدرسه مجازی ثبت‌نام و تحصیل می‌کنند، به صورت حضوری خواهد بود. در مورد نحوه برگزاری امتحانات سایر دانش‌آموزان و موارد خاص، کمیسیون معین بر اساس شرایط مربوط تصمیم‌گیری می‌نماید.

تبصره 4- اصلاحات مورد نیاز در مفاد مصوبات مرتبط پیشین، برای تسهیل اجرای این ماده واحده، در کمیسیون معین بررسی و تصویب می‌شود.

تبصره 5- تصویب این ماده واحده به معنای نفی ارائه آموزش مجازی در مدارس به عنوان حلقه تکمیلی آموزش حضوری نیست.